+46 (0)70 640 59 60 marie@msimonsson.se

Jag klarar inte det här med nyårslöften. Det är som om jag inom mig har en oemotståndlig längtan att bryta dem i samma ögonblick som de uttalats. En strukturerad framtidsplan över förändringar och förväntningar klarar jag hur bra som helst. Enda skillnaden är att då kallar jag det ”utvecklingsplan” eller ”affärsplan”. Motivation – eller brist på sådan är spännande! Därför ger jag upp på nyårslöften och funderar över planen för 2018 istället. Året som nästan är i dagarna slut. Det har på många sätt varit ett möjligheternas år. Det är lätt att fokusera på elände i omvärlden och problem, men för mig så har 2017 varit ett givande och intressant år. Så här i mellandagarna inser jag att jag vill att 2018 ska fortsätta på samma sätt!

För mig som alltid ser halvfulla glas hellre än halvtomma är det förunderligt att nyårslöften är den enda säkra vägen till misslyckande. Efter en ordentlig analys har jag kommit fram till att det beror på att jag inte tror på nyårslöftet ens när jag avger det. Att jag saknar en reell plan för genomförandet och att jag också saknar en riktig motivation. Däremot i min affärsplan testar jag svaga respektive starka sidor, jag bygger en struktur med avstämningstidpunkter och jag tror helhjärtat på idén. Motivationen har jag både byggt och säkrat under arbetets gång.

Att säkra vägen till framgång i mina egna mål handlar om att hålla koll på just  – målen – oavsett om det gäller att minska ”vindrutetiden” eller öka vinsten!

Jag bestämde mig under 2017 att förändra mitt företagande en smula, att sätta lokala och regionala samarbeten och möjligheter lite längre fram och att därmed minska min alldeles för stora andel ”vindrutetid” oavsett om vindrutan sitter i bilen, tåg eller flygplan. Att jobba nära innebär att jag också kan följa resultatet mycket bättre. Det finns inget roligare att följa utveckling och framgång hos kursdeltagare eller företag. När organisationer börjar gå i takt igen och arbetsmiljön och resultat förbättras genom samarbete.

Jag skriver just nu min tredje femårs-plan för företaget. Alla småföretagare borde ta sig tid att skriva sin alldeles egen affärsplan. De två tidigare har mycket starkt påverkat utvecklingen i mitt företagande och mina styrelseuppdrag. I framtagningen av planen måste jag ta beslut en mängd beslut till exempel:

  • Vilka kunder ska jag arbeta med?
  • Hur ser efterfrågan ut på mina produkter/tjänster?
  • Vad ska jag ta betalt?
  • Vad är mina säljargument?
  • Vad vill jag själv vara om 5 år?
  • Har jag några ”hjärtefrågor” jag brinner för?

Viktigaste frågorna av alla:

  • Vilka uppdrag eller kunder ska jag tacka nej till?
  • Hur ser mina etiska regler ut?

Alla småföretagare borde skriva en affärsplan! Och hålla den uppdaterad. Det är inte planen i sig som är det viktigaste – det är arbetet med själva planen. Där bygger du dina argument, lär dig om marknaden och konkurrenterna och skapar planen för både dig själv och ditt företagande! Och.. det är i den planen du skapar utrymme för livskvalitet och för engagemang i dina hjärtefrågor. Det är där du bestämmer vad som är viktigt för dig och ditt företagande! Du skriver inte planen för banken eller styrelsen! Planen är din egen manual för hur du vill skapa din egen framtid!

Mer om hur du skriver din egen affärsplan eller framtidsplan kommer i nästa blogg!