Varför är det så svårt med tydlighet i olika organisationer? Jag har börjat inse att det händer något intressant när de ”lånar” begrepp och kommunikationsmönster från varandra. Jag arbetar en hel del med organisationer i ett systemperspektiv. Då måste man titta på hela det emotionella systemet som en arbetsplats består av för att se vad som orsakar stress och ohälsosamma miljöer.
när ledarskapet inte följer den förväntade logiken skapas otydliga organisationer
Nu har jag fastnat på hur ologiska många organisationer är och beter sig. Företag vill ge föreningskänsla så man skapar ”kundklubbar”. På så sätt ska kunderna känna att det är ”medlemmar” i företaget. Medan Föreningar ser ett behov att vara ”affärsmässiga” och tycker att det är bra om medlemmarna behandlas och kallas ”kunder” istället. Det tredje av mina”F” – Förvaltningarna gör samma sak – istället för förvaltning och produktion av samhällsnytta med skattemedel börjar man tala om att ”reducera olönsamma enheter”. Vi har skapat ett dilemma där ledarskapet inte kan bli annat än otydligt. Ett otydligt ledarskap skapar ohälsosamma arbetsmiljöer. Har vi verkligen råd med det? Bara för att vi vill vara lite mer som ”dom andra”?